Ticker

6/recent/ticker-posts

Jika gagal bayar pinjaman KWSP, apa nasib pencarum? Tanya MTUC

 


Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) baru-baru ini memperkatakan tentang nasib yang bakal menimpa para pencarum dan pesara dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) jika mereka gagal membayar pinjaman. 


Presiden MTUC, Mohd Effendy Abdul Ghani, mengingatkan bahawa berdasarkan Akta KWSP 1991, tiada peruntukan yang membolehkan wang simpanan persaraan dicagarkan kecuali melalui perintah pelucutan hak mahkamah. 


Beliau menegaskan bahawa beliau tidak bersetuju dengan sebarang pindaan akta bagi membenarkan cagaran menggunakan wang simpanan KWSP, kerana adalah penting bagi wang simpanan KWSP untuk dilindungi daripada kebankrapan. 


Selain itu, beliau juga menunjukkan kegusaran bahawa kedudukan kewangan para pencarum secara keseluruhan boleh menjadi semakin buruk sekiranya kadar faedah yang dikenakan oleh bank lebih tinggi daripada dividen KWSP.



"Berdasarkan akta KWSP, simpanan pencarum dilindungi daripada kebankrapan justeru apa yang akan berlaku jika peminjam gagal membayar pinjaman mereka dan adakah bank mahu memberi pinjaman dengan cagaran sedemikian.


"Bank akan mengenakan kadar faedah yang lebih tinggi daripada dividen KWSP, jadi pencarum akan melihat kedudukan kewangan keseluruhan mereka bertambah buruk," katanya.


Perbankan Malaysia kini mempunyai mekanisme baru yang membenarkan ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menggunakan simpanan mereka sebagai cagaran untuk memohon pinjaman peribadi. Namun, langkah ini telah menimbulkan kontroversi apabila bank tidak dibenarkan mengambil simpanan KWSP pencarum sebagai penyelesaian baki pinjaman sekiranya peminjam gagal membayar dan diisytiharkan muflis.


Datuk Seri Anwar Ibrahim, Perdana Menteri Malaysia, mempertahankan tindakan ini kerana ia tidak bercanggah dengan Akta KWSP 1991. Beliau menyatakan bahawa satu mekanisme yang lebih jelas perlu diteliti dalam isu ini. Pada masa yang sama, Perdana Menteri telah mengesahkan bahawa langkah ini telah dibincangkan dengan pihak KWSP sebelum diumumkan di Dewan Rakyat.


Walau bagaimanapun, Ketua Ekonomi dan Analisis Pasaran dan Kewangan Sosial Bank Muamalat Malaysia Berhad (BMMB), Dr Mohd Afzanizam Abdul Rashid, memberi amaran bahawa pencarum perlu mengambil kira risiko kehilangan wang KWSP jika mereka tidak mampu membayar balik pinjaman bank. 


Ini adalah kerana bank tidak boleh mengambil simpanan KWSP pencarum sebagai penyelesaian baki pinjaman jika peminjam gagal membayar dan diisytiharkan muflis. Oleh itu, beliau menasihatkan pencarum untuk mempertimbangkan sama ada mereka mampu untuk melunaskan hutang sebelum memohon pinjaman dengan menggunakan simpanan KWSP sebagai cagaran.




"Cadangan ini bagi saya lebih bersifat membuka ruang untuk ahli KWSP meminjam dengan pihak bank namun, prinsip meminjam masih lagi terpakai.


"Maksudnya, jika mahu meminjam, seseorang itu perlu mengkaji sama ada mereka mampu untuk melunaskan hutang berkenaan," katanya.


Ahli Kluster Governans, Perundangan dan Pengurusan, Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood, pula berkata Akta KWSP perlu dipinda sebelum menjadikan wang persaraan itu sebagai cagaran untuk pinjaman bank.


Ini kerana Nik Ahmad Kamal berkata, tanpa pindaan itu pelaksanaan dasar baharu untuk membenarkan cagaran menggunakan KWSP adalah tidak sah.



Sumber : Berita Harian Online

Post a Comment

0 Comments