Ticker

6/recent/ticker-posts

Kerajaan tidak bercadang turunkan harga siling RON95 dan diesel

 


Kerajaan tidak mempunyai rancangan untuk menurunkan had harga maksimum semasa subsidi petrol RON95 dan diesel pada tahap yang lebih rendah.


Menurut jawapan bertulis dari Kementerian Kewangan yang diterbitkan di laman web Dewan Rakyat pada hari Isnin, ini bertujuan untuk mengelakkan kerajaan menanggung kos subsidi yang lebih tinggi.


"Bagi terus melindungi pengguna daripada kesan kenaikan harga sebenar minyak mentah di pasaran global, kerajaan masih mengekalkan harga siling petrol RON95 dan diesel bersubsidi sehingga kini, sungguhpun harga pasaran sebenar telah melebihi paras harga siling yang ditetapkan," tambah kementerian.




Kementerian Kewangan (MoF) telah memberikan jawapan bertulis pada Isnin lalu mengenai perancangan kerajaan berkaitan penstrukturan semula subsidi minyak petrol, sebagai respons kepada soalan Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh (PAS-Pasir Puteh). 


MoF menegaskan bahawa kerajaan tidak akan menurunkan had harga siling semasa minyak petrol RON95 dan diesel bersubsidi kepada tahap yang lebih rendah bagi mengelakkan kerajaan menanggung jumlah subsidi yang lebih tinggi.




Namun, MoF menyatakan bahawa kerajaan sedang mencari cara untuk meningkatkan pemberian subsidi secara lebih berkesan untuk mengurangkan ketirisan dan menyeimbangkan tanggungan subsidi dengan keperluan untuk menjaga kesejahteraan rakyat.


"Dalam masa yang sama agar penjimatan subsidi dapat digunakan bagi mengoptimumkan perbelanjaan untuk program dan projek yang memberi nilai tambah kepada ekonomi negara," menurut MOF.


Sumber : Harian Metro



Post a Comment

0 Comments