Ticker

6/recent/ticker-posts

Kesatuan Bank Tak Setuju Cadangan Kerajaan cadang KWSP Untuk Pinjaman

 


Kesatuan Pekerja Bank Sarawak (SBEU) menganggap cadangan kerajaan untuk membenarkan simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) digunakan sebagai cagaran pinjaman bukanlah cadangan yang baik.


“Di bawah Akta KWSP simpanan pencarum dilindungi daripada kebankrapan. Justeru, apa yang akan berlaku jika peminjam gagal membayar pinjaman mereka dan adakah bank mahu memberi pinjaman dengan cagaran sedemikian?


"Memandangkan skim ini adalah untuk mereka yang terdesak untuk mendapatkan pinjaman, terdapat risiko tinggi mereka lalai dan kedua bank akan mengenakan kadar faedah yang lebih tinggi daripada dividen KWSP,” kata ketua pegawai eksekutif SBEU Andrew Lo dalam satu kenyataan hari ini.



Lo telah memberikan ulasan mengenai kenyataan Perdana Menteri, Anwar Ibrahim semalam yang menyatakan bahawa cadangan untuk membenarkan pencarum KWSP menggunakan simpanan mereka sebagai cagaran pinjaman hanya diberikan kepada mereka yang benar-benar memerlukan dan mempunyai simpanan mencukupi dalam akaun KWSP mereka.


Lebih lanjut, Lo menyatakan bahawa kerana skim ini ditujukan untuk mereka yang terdesak untuk mendapatkan pinjaman, terdapat risiko yang tinggi mereka tidak dapat mengembalikan pinjaman tersebut. 




Selain itu, bank juga mungkin akan mengenakan kadar faedah yang lebih tinggi daripada dividen KWSP, yang dapat membawa kepada beban kewangan yang lebih besar kepada pencarum.


Sumber : MalaysiaKini

Post a Comment

0 Comments